Välsignat armband från Sri Lanka

Jag hittade tre armband (typ knutna snören) som jag har köpt på Sri Lanka i början av sommaren. Hade helt glömt bort att jag hade dem! Jag köpte dem när vi var på en roadtrip till en hinduisk vallfärdsort i sydöstra Sri Lanka. Trots att Sri Lanka mestadels är ett buddhistiskt land finns det många hinduiska tempel, moskéer och katolska kyrkor på ön. Dit vi åkte på trippen (Kataragama) var helt tillägnat Ganesha, hans bror gud Kataragama och Buddha. Buddhism och hinduism ligger ju väldigt nära varandra.

Där, vid ett tempel tillägnat Ganesha, fanns en kille som sålde souvenirer (handsnidade små trästatyer, ikoner, radband, m.m.). Min morbror som vi åkte med berättade att han var en sorts offergåva till templet från Sri Lankas urinvånare Vedhafolket. Allt han tjänade på sin försäljning skänktes till templet för underhåll m.m. Han var väldigt speciell. Det enda han hade på sig var en röd sarong. Tänk er indierna i offerscenen i Indiana Jones - de fördömdas tempel =) Jag köpte tre armband och Peter köpet en liten Ganeshastaty i sandalträ som Vedhakillen välsignade åt oss. Mysiskt och exotiskt =)

                        
                                   Mitt välsignade armband. Jag har två till, ett gult och ett oranget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0