Schadenfreude!

Jag är på topp idag! Rent självförtroendemässigt iaf...

I pausen på föreläsningen idag diskuterade jag och föreläsaren vad arean under budgelinjen betyder.

- Oj! Det har inte funderat på... Hmm..., blev hans svar.
- Arean har ju alltid en betydelse, och så borde det väl även vara i detta fall.
- Jo, det har den men det är inget som vi kommer att använda i det här skedet. Senare i kursen kommer vi att titta på ytor!

Sen fortsatte jag med ytterligare en matematisk fråga:

- Om budgetlinjen sammanfaller med indifferenskurvans tangent i optimum betyder ju detta att de har samma derivata. Kan man då inte bara derivera båda funktionerna, sätta de i ett system och sedan lösa ut koordinaterna? Givet att man har båda funktionerna...
- Absolut! Det är helt rätt, men det är sådan man tar upp i B-kursen.
- Jaha. Ja, jag har väl läst lite för mycket matte!
sa jag glatt och gick tillbaka.

På vägen ut efter föreläsningen träffade jag två tjejer från min faddergrupp och jag frågade dem hur det går.

- Det börjar bli svårt nu! sa de förtvivlat.
- Ja, det börjar också bli intressant.
- Hänger man inte med nu så blir det nog jättesvårt sen...
- Jo, och de som har haft svårt för de första kapitlen har nog det svårt redan nu.
- Jag tyckte att det var lagom svårt innan...

Och jag som under föreläsningen tänkte:

- Men... När ska det bli svårt egentligen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0