Varför blogga?

Det har varit blandade reaktioner på att jag har börjat skriva i min blogg igen... En del säger att det var efterlängtat och andra undrar varför jag hänger ut mig.

Jag tackar de som finner min blogg läsvärd och ska, för de som undrar varför jag bloggar, försöka förklara varför jag har denna blogg.

Som det framgår ur överskriften på bloggen har jag en bipolär sjukdom, det som förr kallades för manodepressiv. Det är inget kul att ha... Varken för mig eller mina nära och kära. Men med rätt medicinering så märks sjukdomen knappt! Det är förvisso fortfarande lite tabu att tala om "mentala sjukdomar". Ångest, depressioner, självmordstankar, m.m. Men (inte för att försvara mig) bipolära sjukdomar skiljer sig från dessa. De kan jämföras med diabetes. Min kropp kan inte producera seratonin i jämn nivå, precis som en diabetikers inte kan producera insulin, och behöver därför hjälp med detta. Allt är kemiskt. Ingen hemsk traumatisk händelse som kan bearbetas med oändliga timmar terapi, utan något jag förmodligen är född med.

Men bara för att min sjukdom har en enkel kemisk förklaring gör ju den inte lättare att acceptera. Lika jobbigt som det är för mig är det för de i min närhet. "Man vet ju aldrig när du ska flippa." som mitt ex uttryckte sig... Men min älskling J har tagit detta bra. Det var det första jag sa till honom när vi blev tillsammans. "Jag har en bipolär sjukdom. Jag svänger mellan manier och depressioner utan förvarning." Han har läst mycket om ämnet och kan nästan mer än jag! =) Han tycker inte att sjukdomen definierar mig. Det faktum att han är villig att lära sig så mycket om min sjukdom tycker jag är vackert. Han VILL veta.

Nu blev det visst en hel del snack om bipolära sjukdomar. Men varför har jag den här bloggen? Jo, jag vill visa att trots jag har en sjukdom som faktiskt påverkar min vardag väldigt mycket lever jag ett normalt och stabilt liv

Förhoppningsvis kanske andra som är i min situation läser denna blogg och får lite styrka och hopp när det känns mörkt =) Att jag kan vara en sorts förebild. Ett bevis på att man inte är "knäpp" om man har en mental sjukdom.

Jag ÄR inte en bipolär sjukdom. Jag HAR en bipolär sjukdom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0